Onze school onderzoekt samen de Technische Universiteit Delft verschillende aanpakken om kinderen te laten leren. We hopen zo te ontdekken hoe kinderen zo effectief en plezierig als mogelijk leren. Ons aandeel in het onderzoek is het ontwerpen van de lessituatie en het uitproberen van de les samen met de kinderen. Dit uitproberen gebeurde onder leiding van juf Leny en juf Annemarie in het handenarbeidlokaal.
Vorig jaar hebben we de toenmalige groep 4 een zelfde opdracht herhaald laten uitvoeren, waarbij de samenwerkingsvormen tussen de kinderen gevarieerd werden.
Wat hierdoor al duidelijk werd, is dat de vrijheid om zelf een opdracht te mogen kiezen, samenwerken en spelen/experimenteren het effectieve leren voor alle kinderen bevorderen.
De afgelopen maand heeft groep 4 drie keer een uur gewerkt met apparaten met allerlei soorten wielen, zoals katrollen, opwindassen, tandwielen, windmolens, watermolens, grote wielen- kleine wielen. De apparaten zijn nagebouwd uit het boek "Wheels at Work" geschreven door de Amerikaanse kunstenaar Bernie Zubrowski, die samen met kinderen de apparaten bouwde en er mee experimenteerde.
Eerst mochten de kinderen spelen en experimenteren met kant en klare apparaten, die (door juf Annemarie) herkenbaar waren gemaakt van huis-, tuin- en keukenmateriaal. Het idee erachter is dat kinderen leren door te spelen en te experimenteren.
Gedurende het laatste uur mochten ze zelf iets maken. Het filmpje geeft een impressie van het resultaat; alle kinderen gingen uit zichzelf doelgericht en planmatig aan de slag met veel inzicht, creativiteit en motivatie.
Kennelijk hebben ze door het experimenteren in de eerste twee uren zoveel geleerd, dat ze in hun hoofd een plan konden maken van wat ze wilden maken. Als dat niet effectief leren is!
Zie hier een aantal foto's van de kinderen aan het werk.