donderdag 4 april 2013

Van zelfverdediging naar liefde & categorieën

Met de bovenbouw hadden we vandaag een bijzondere les vanwege de wisselende samenstelling in de groep. Door museum- en tandartsbezoek bestond de klas uit maximaal 7 en minimaal 4 kinderen. Dit had een interessant effect op het gesprek, dat daardoor van het ene onderwerp naar het andere ging. We hadden eerst een gesprek over aanvallen en verdedigen, mede naar aanleiding van de vraag van Benthe, Rozemarijn en Dagmar: 'als je niet zou weten dat een slang giftanden had, zou je er dan bang voor zijn?'. Want als je dingen niet weet over dieren kun je aan de ene kant behoedzaam zijn, maar aan de andere kant vind je een wesp dan misschien wel een schattig beestje. Door de uitspraken van de kinderen over dit onderwerp kwamen we via het verschil tussen (in ons voorbeeld) een goudvis uit zijn lijden verlossen en moord op de vraag 'wat is liefde?'.

Dit laatste werd besproken en petit comité en daar wisten deze kinderen wel antwoord op! Als je een klik hebt met iemand en de rest van je leven bij hem of haar wilt blijven, dán is het liefde. Dus als je niet je hele leven bij je ouders wilt blijven...? Nee, dat is iets anders, dat is 'houden van'!

De filosofen Aristoteles en vele jaren later Kant, hebben zich verdiept in categorieën, om mede daardoor te kunnen vaststellen hoe de wereld in elkaar steekt. Dit is voor de kinderen ook een interessante oefening en het dierenrijk leent zich daar heel goed voor. Aan de hand van knipsels (middenbouw) en tekeningen (onderbouw) hebben we het dierenrijk in kaart gebracht. Bij de onderbouw hoorde de tijger bij de krab, want -eerst een demonstratie- beide zijn 'kruipende dieren'. Een krokodil hoort niet bij de zeedieren, want 'hij zwemt in ander water', de walrus en krab kregen bovendien twee kleuren, want zij leefden op land én in water.

Bij de middenbouw werd ook onderscheid gemaakt tussen warm- en koudbloedig. De krokodil mocht daarom maar even bij de vierpotigen blijven, want was als enige koudbloedig en bovendien niet aaibaar. En alle tweepotigen werden bij elkaar gelegd, waarna de verbazing groot was, want het bleken allemaal vogels! Of nee, die pinguin, die vliegt niet. Hoort 'ie er toch bij? Ook zoogdieren kwamen ter sprake en er werd zelfs onderscheid gemaakt binnen de categorie zeedieren in: zeezoogdieren, zee- & landdieren en schaaldieren. De insecten kwamen er bij beide bekaaid vanaf, want werden door niemand genoemd. Maar... is een insect eigenlijk wel een dier?

Tot volgende week!

Marianne Scheeper