maandag 18 maart 2013

Filosoferen: vragen stellen

Vorige week dinsdag alweer zijn we, om er in te komen als nieuwe groep, begonnen met het belangrijkste van het filosoferen: vragen stellen. Niet aan elkaar, maar aan een bloemkool. Na enige schroom heeft de middenbouw het gepresteerd om een kwartier lang (!) verschillende vragen te blijven stellen en nog wilden ze eigenlijk niet stoppen. De bovenbouw kwam ook goed op dreef. Bij beide groepen werd de waardering per vraag door de andere kinderen geuit door onze eigen 'applausmeter'. Daarna volgde met de bovenbouw een mooi gesprek over magie, waarin heel goed werd beargumenteerd waarom iemand voor of tegen een geponeerde stelling was; je zou niet zeggen dat het de eerste keer was!

Bij de middenbouw onderzochten we waarom melk wit is en of onze tanden daardoor ook wit zijn. "Nee hoor, want mijn broertje drinkt nooit melk, maar zijn tanden zijn toch wit." "Worden je tanden de kleur van eten dat je eet of drinken dat je drinkt?" "Nee, het calcium zorgt ervoor dat het wit wordt, dat zit in je buik met een verrekijker en ieder stukje calcium zoekt de goede plek, zoals de tanden of botten." De vragen hadden de kinderen een week eerder zelf bedacht.

De kleuters dachten na over nadenken. Na een verhaal over een snel denkende mus en een traag denkende schildpad, vroegen we ons af wanneer je snel en wanneer je langzaam denkt. Als er een voetbal op je af komt, dan denk je snel of je gaat wegduiken/wegrennen/huilen of terugschoppen. En kun je na het beantwoorden van een vraag een prijs winnen, dan denk je langzaam na. Waarom? "Om te zorgen dat je geen fouten maakt!" Er kropen daarna meerdere langzame denkende schildpadden door het lokaal en eromheen hipten sneldenkende mussen...

Het was een mooie start, ik kijk uit naar het vervolg!

Marianne Scheeper