Ook gisteren hebben we weer een paar leuke filosofeer-sessies gehad. Leuk om te horen dat een paar bijna-zieken omwille van het filosoferen wel naar school wilden of op school wilden blijven, aldus de juf van het ene kind en de moeder van het andere kind. Ook werd er gisteren bij de bovenbouw de wens uitgesproken om in de voorjaarsvakantie af te spreken voor een speciale filosofiedag! (Overigens bleek de animo voor vakantievieren het nog te winnen, maar wie weet in de toekomst...)
Met de bovenbouw heb ik een begin gemaakt met het voeren van een Socratisch gesprek. Eerst heb ik iets verteld over Socrates en het ontstaan van Socratische gesprekken. Daarna hebben we -niet geheel unaniem- de vraag: 'wat is liefde?' gekozen. Tot grote schrik moesten ze hiervan een persoonlijk voorbeeld geven! Ik had met een bovenbouw-zoon natuurlijk kunnen weten dat dit wat zenuwachtige reacties zou opleveren... De vraag werd naar aanleiding van het gesprek gewijzigd in een andere mooie filosofische vraag: 'is er zonder verdriet geen liefde?'. Ook dit kwam nog íets te dichtbij. Uiteindelijk hebben we over de vraag 'Zijn films belangrijk?' nog een begin van een Socratisch gesprek gevoerd, waarbij ik kan zeggen dat de weg naar deze uiteindelijke vraag al heel mooi was.
Met de onderbouw en middenbouw hebben we op een creatieve manier de taal verkend, want wat is een stoel en hoe weet je dat het een stoel is? (Probeer dit ook voor jezelf eens te beantwoorden, dit is lastiger dan je denkt!) Eerst hebben we een stoel gevisualiseerd met onze ogen dicht. Hoe ziet zo'n ding er eigenlijk uit? Daarna bekeken we foto's van allerlei bijzondere stoelen en tot slot kregen de kinderen de opdracht om een ongewone stoel te tekenen, die nog wel op een stoel moest lijken! Bij de middenbouw stond comfort centraal: plankjes voor boeken en stoelen die voor thee en lekkers zorgden. De onderbouw bedacht o.a. een 'huisstoel', een 'bloemenstoel' en een 'glijbaanstoel'. Iedereen gaf een toelichting en daarbij hebben we ook nagedacht over vragen als 'waarom heet een tafel eigenlijk geen stoel?' en 'waarom heet een bank een bank en een stoel een stoel, terwijl het allebei een zitmeubel is?'
Marianne Scheeper (moeder van Gijs uit groep 7)