Daarna hebben we met elkaar nog veel meer tegenstellingen ontdekt in de beelden. De onderbouw gaf in rap tempo een groot aantal voorbeelden van tegenstellingen en ging ook overeenkomsten zoeken, die met hier en daar de nodige fantasie ook werden gevonden. Ook hebben we ons afgevraagd of iets tegelijkertijd mooi en lelijk kan zijn. En of je tegelijkertijd kunt lopen en stilstaan. Ja, mooi en lelijk kan tegelijk! Eerst is het schoon en mooi en daarna vies en lelijk (een verfbakje). Hierdoor gingen we met de middenbouw het begrip 'tegelijkertijd' verder verkennen.
De bovenbouw moest flink nadenken, want er mocht wel worden ingegaan op het argument met een tegenargument, maar niet worden verteld wat het beeld 'eigenlijk' moest voorstellen. Bij de middenbouw eindigden we met een prachtig filosofisch gesprek over 'echt'. Er werd heel creatief uitgelegd wat empirisch onderzoek eigenlijk is en ook werden de denkbeelden van de filosoof Descartes over 'wat is echt?' en de vraagtekens die je daarbij kunt zetten vanuit de eigen beleving verteld.
Voor mij was het heel leuk om te zien hoe deze denkers reageren op beeld en we met 45 beelden gemakkelijk een les konden vullen met bij iedere groep overeenkomsten, maar ook veel andere interpretaties.
Marianne Scheeper (moeder van Gijs uit groep 7)
Voor mij was het heel leuk om te zien hoe deze denkers reageren op beeld en we met 45 beelden gemakkelijk een les konden vullen met bij iedere groep overeenkomsten, maar ook veel andere interpretaties.
Marianne Scheeper (moeder van Gijs uit groep 7)